אשר חוזר לכנסת • הממשלה תאשר את החוק הנורווגי הקטן

    דוד קורצוייל 3 Comment on אשר חוזר לכנסת • הממשלה תאשר את החוק הנורווגי הקטן
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום תזכיר להצעת "החוק הנורווגי הקטן". החוק יובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

    החוק יאפשר לשר או סגן שר להתפטר מחברותו כחבר כנסת ובכך לפנות את מקומו לבא אחריו ברשימה. ההתפטרות תהא וולונטרית ונתונה להחלטתו של השר או סגן השר.

    החוק יחול רק על שר או סגן שר אחד מכל סיעה (ללא הגבלה על גודל הסיעה). על פי ההצעה אם השר יתפטר מתפקידו כשר, הוא ישוב לכהן כחבר כנסת, וחבר הכנסת שמונה במקומו יעזוב.

    בדברי הההסבר לחוק נאמר כי המצב בו ח"כ מחזיק בכפל תפקידים פוגע בתפקודה של הכנסת. מכיוון שתפקידה המרכזי של הרשות המחוקקת היא לפקח על הרשות המבצעת.

    במצב בישראל היום כשליש מחברי הכנסת מכהנים גם כשרים וסגני שרים. מכיוון ששרים וסגני שרים אינם יכולים לשמש חברים בוועדות הכנסת ושדולות הכנסת, נוצר מצב שבו מעט מאד חברי כנסת צריכים ויכולים לשמש חברים בוועדות ובשדולות הכנסת. בכך למעשה, נפגמת עבודת הפיקוח על הרשות המבצעת.

    הצעת החוק מבקשת להבטיח כי ההסדר החדש לא יפגום בכל דרך שהיא בעצמאותו של חבר הכנסת האחרון שהתמנה, או בזכויותיו וביכולתו למלא את משרתו בכנסת.

    שרת המשפטים שקד: "החוק יאפשר לשר להתמקד בעבודתו הממשלתית, ויאפשר לחבר הכנסת שיבוא במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. בזכות החוק חברי הממשלה יוכלו להשקיע את זמנם ומרצם בעבודת משרדם מבלי לתמרן בין התפקידים השונים. החוק ישפר את עבודת הכנסת כרשות מחוקקת, שכן חברי הכנסת יתפקדו כחברי כנסת "במשרה מלאה", ייעל את עבודתה של הכנסת כמפקחת על הרשות המבצעת, וכן יסייע בתפקודם המקצועי של השרים וסגני השרים. בנוסף – בזכות החוק נזכה בפרלמנטרים מצוינים וחרוצים בכנסת, דוגמת ח"כ שולי מועלם, שכהונתם היא רווח נקי לציבור".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      המהלך המבריק ביותר של נתניהו, מהיום "רגל לתורה" אצלו בכיס, אין סיכוי שהם יתפטרו, כי א"כ אשר יחזור הביתה…

    2. 1

      למי שלא מבין. החוק אמור לסייע בעיקר למפלגת השלטון, א'. בשונה ממפלגות הקואליציה להם אין שרים וסגני שרים וכל פעילותם מתמקדת בכנסת תוך ניסיונות רבים לקעקע את הממשלה, לעומת זאת השרים וסגניהם שהם גם ח"כים מתקשים להיות נוכחים גם בכנסת ולהגן על האינטרסים של השלטון. ב'. החוק טוב למפלגת השלטון גם כי הוא מהווה עידוד למפלגות קטנות ובינוניות להצטרף (ו/או להישאר) לקואליציה. ג'. החוק מאפשר לחלק מהשרים וסגניהם נסיעות לחו"ל והשתתפות באירועים בלי לחץ. לאור האמור, לדעתי, ההיגיון נותן שיהיה אפשר לעשות כן בהתאם לגודלה היחסי של המפלגה, למשל בליכוד פי 4 מאשר בשס, ולא רק אחד מכל מפלגה.